Netcom i trøbbel for bruk av ordet Gratis i markedsføring


Netcom logo

I forrige uke hadde Netcom en vårrengjøring hvor selskapet fjernet alle sine 15 gamle abonnement og innførte fire nye mobilabonnement hvor pris og datatrafikk var forskjellig. Dette er abonnementpakker hvor man kan ringe ubegrenset (20.000 min i måneden), sende ubegrenset med SMS (max 20.000 i mnd) men altså velge forskjellig datapakker. Prisene varierte fra 199,- til 549,- i måneden.

Netcom har i de siste dagene markedsført sine nye produkter på TV, trykte og online medier hvor selskapet påstår at «Nå koster det ingenting å si det du har på hjertet». Det gjør det jo selvsagt, men kostnaden for å ringe er bakt inn i den månedlige abonnementsprisen. Det er dette Forbrukerombudet mener er villedende markedsføring og de ønsker at Netcom skal endre dette snarest. I Forbrukerombudet sine retningslinjer presiseres det at gratispåstander ikke må anvendes dersom denne ytelsen er betinget av kjøp

Forbrukerombudet gikk i dag ut med en melding om at de har sendt en brev til Netcom hvor de ber selskapet endre markedsføringen sin. Det er den lille operatøren Chili Mobil som har sendt en klage til Forbrukerombudet  Chili Mobil er en virtuell operatør som satser på kontantkortkundene. Selskapet ble startet opp i fjor av tidligere Telenor Mobil- og Netcom-topper.

Netcom har frist til 13 mai med å endre sin markedsføring.

kilde

Lignende saker

comments powered by Disqus